Schaduw en licht – Shadow and light

(For English see below)

Afgelopen weekend ben ik terug gekeerd van een uitstapje van 10 dagen naar Cambodja. Half januari had ik besloten om mijn semi-verlof op Bali te eindigen en voor een kortere tijd naar Cambodja te gaan in plaats van de daar de laatste maand door te brengen. Het was een trip met grote hoogtepunten en grote dieptepunten.

Ik begon mijn reis in Siem Reap om vandaar uit de beroemde tempels van Ankor Wat te bewonderen. Dit stond al heel lang op mijn verlanglijstje. Vanaf het moment dat ik het vliegveld afliep, verliep alles heel soepel. Ik regelde een tuk tuk om naar mijn hotel te komen en nog voordat ik instapte had ik al met de chauffeur geregeld dat hij me voor een goede prijs drie dagen lang van tempel naar tempel zou vervoeren. Zowel deze chauffeur, als de dames van de hotel receptie, de kok en de eigenaresse waren allemaal super vriendelijk, waardoor ik me gelijk op mijn gemak voelde.

Ankor Wat
De volgende dag werd ik op de afgesproken tijd opgehaald voor de eerste Ankor Wat tempel excursie. Ankor Wat is de naam van een heel tempel complex met allemaal verschillende tempels die in verschillende eeuwen zijn gebouwd. Helaas had mijn chauffeur een ziek kind, maar hij kwam me persoonlijk voorstellen aan zijn broer, Tiger, die zijn taak zou overnemen. Tiger was een een super vriendelijke man, die zonder gemok bij elke tempel op me wachtte en hier een daar wat extra relevante informatie over de tempels gaf. De tempels waren stuk voor stuk prachtig. Niet te beschrijven zo mooi.  Met als hoogtepunt van de dag de Ta Phrom tempel, waar ooit de film Tomb Raider is opgenomen met Angelina Jolie in de hoofdrol. De natuur is hier door de jaren heen letterlijk door de tempelmuren heen gegroeid, waardoor de bomen nu de tempel overeind houden en vice versa.

Meer tempels
De dagen erop stonden ook weer in het teken van tempels, tempels en nog meer tempels. Allemaal zo prachtig dat ik me geen moment verveelde. Zelfs de droge hitte kon me er niet van weerhouden om telkens met goede moede weer de volgende tempel te beklimmen en te bewonderen. De vierde dag stelde mijn chauffeur voor om het Tonle Sap meer te bezoeken. Volgens Tripadvisor bleek dit echter een enorme tourist trap te zijn, die me veel geld zou gaan kosten. Daarom heb ik dit uit zijn hoofd gepraat en gevraagd welke andere interessante plekken er nog waren om te bezoeken. De Cultural Village was volgens hem wel leuk voor mij. Dit is een soort open lucht museum waar allerlei typische Cambodjaanse taferelen waren nagebootst, zoals een drijvend dorp, een Boedhistische tempel en een moskee. Daarnaast was er een wassen beelden museum dat iets vertelde over de Cambodjaanse geschiedenis en een soort Madurodam met allerlei belangrijke gebouwen in Cambodja. Het werkte op mijn lachspieren…. Dit had ik makkelijk kunnen missen. Om 10.00 uur was ik dan ook weer terug in mijn hotel en nam ik afscheid van mijn chauffeur. Tijd voor een lekkere veganistische lunch, een massage en luieren bij het zwembad.

Phnom Penh
De vijfde dag stond in het teken van een lange busreis naar Phnom Penh. Hier zou ik Soelan ontmoeten met haar vriendin Jacolien, waar ik erg naar uit keek. Aan eind van de dag kwam ik aan in deze typische Aziatische stad met veel verkeer en vervuiling. Heel anders dan Siem Reap. Gelukkig had ik een prettig hotel geregeld met een weliswaar kleine kamer, maar een geweldig dakterras inclusief jacuzzi. De volgende dat ontmoette ik Soelan en Jacolien voor het ontbijt. Altijd weer superleuk om vrienden of familie te ontmoeten op een plek aan de andere kant van de wereld. Met een gevulde maag regelden we een tuk tuk om de Velden des doods en de Tuol Sleng gevangenis te gaan bezoeken. Niet de leukste excursie, maar iets wat je moet zien om de geschiedenis van Cambodja beter te begrijpen.

IMG-20180131-WA0009.jpg
Ontbijt met mijn vriendin, Soelan uit Nederland – Breakfast with my friend Soelan from the Netherlands

Velden des doods
Het bezoek aan de Velden des doods raakte ons alle drie diep. Hoewel er weinig meer zichtbaar is van de verschrikkingen die daar hebben plaatsgevonden, was ik diep geraakt. Via een audio tour werd het verhaal verteld van hoe de Rode Khmer onder leiding van Pol Pot tussen 1975 en 1979 bijna een kwart van de Cambodjaans bevolking vermoordde. En of vermoorden al niet erg genoeg was, werden ze eerst verschrikkelijk gemarteld in de voormalige Tuol Svay Prey Hogeschool in Phnom Penh, die in 1975 werd omgebouwd tot gevangenis Tuol Sleng of S21. Dit gebouw ziet er nog grotendeels zo uit als hoe de Rode Khmer het achterlieten in 1979. Ik durf niet eens te omschrijven wat je hier aantreft. De Rode Khmer documenteerde zorgvuldig elke gevangene en hier wordt ook een deel van de foto’s getoond van de mensen die later op de Velden des doods eindigden. Wat een onvoorstelbare slachting heeft hier plaatsgevonden. Helaas niet de eerste en ik vrees ook niet de laatste. Het doet mij echter wel beseffen hoe vrij ik ben en wat voor kansen en mogelijkheden ik heb om mijn leven in te kleuren op mijn manier.

20180131_141118
Een graf van 166 vrouwen op de Velden des doods – A grave of 160 women on the Killing fields

Silk Island
De volgende dag stond er iets luchtigers op het programma. Een excursie naar Silk Island. Dit is een klein eilandje in de Mekong rivier, dat bekend staat om de zijde productie. Niet wat je noemt een onmisbare excursie, maar het was fijn om even buiten de drukte van Phom Penh te zijn. Na 45 minuten met een boot over de Tonle sap rivier, kregen we een tour op het eiland langs een pagode en een traditioneel dorp om te eindigen bij de Silk farm. Hier kregen we een uitgebreide uitleg over de productie van zijde en het weven van de stoffen. Uiteindelijk was het natuurlijk de bedoeling dat we ook een lapje zijde kochten, maar dit lieten we aan ons voorbij gaan. Bij terugkomst in Phnom Penh genoten we een lunch in restaurant David, waar de noodles en dumplings voor onze neus vers werden klaar gemaakt. Heerlijk!

Licht en schaduw
We wilden de dag afsluiten met een drankje in de jacuzzi op mijn dakterras en daarna ergens iets lekkers gaan eten. Dit pakte alleen iets anders uit. De jacuzzi was heerlijk en de drankjes daarna op het terras van mijn hotel ook. Alleen toen we het terras afliepen om naar het restaurant te gaan, werd ik na 2 meter op een gewelddadige manier beroofd van mijn tas met telefoon en bril erin! We waren al een paar keer gewaarschuwd, maar in een kort moment van onoplettendheid hebben ze toch kunnen toeslaan. Ik had mijn tas net over mijn schouder gehangen, toen ik aan de achterkant een rukje voelde. Ik dacht dat ik ergens aan bleef hangen, dus gaf een ruk terug. Al vrij snel had ik in de gaten dat ik  beroofd werd, maar ik liet de tas niet los. Voordat ik het wist vloog ik dus met tas en al achter twee dieven op een motorfiets aan. Uiteindelijk moest ik wel loslaten en landde ik met mijn gezicht op het asfalt. Gelukkig zaten alleen mijn telefoon en bril in de tas en waren Soelan en Jacolien bij me om me van het asfalt af te pellen. Dit was nou niet hoe ik me had voorgesteld dat mijn uitstapje naar Cambodja zou eindigen. Het begon zo licht, maar helaas zorgde dit voor een schaduw over mijn reis.

Last weekend I returned from a 10 day trip to Cambodia. In mid-January I decided to end my semi-leave in Bali and to go to Cambodia for a shorter time instead of spending the last month there. It turned out to be a trip with great heights and big lows.

I started my journey in Siem Reap from where I wanted to admire the famous temples of Ankor Wat. This has been on my wish list for a long time. From the moment I walked out of the airport, everything went very smoothly. I arranged a tuk tuk to get to my hotel and even before I got in I had already arranged with the driver that he would take me from temple to temple for three days for a good price . Both this driver, the ladies of the hotel reception, the cook and the owner were all super friendly, which made me feel at ease.

Ankor Wat
The next day I was picked up at the appointed time for the first Ankor Wat temple excursion. Ankor Wat is the name of a whole temple complex with all different temples built in different centuries. Unfortunately my driver had a sick child, but he came to introduce me personally to his brother, Tiger, who would take over his job. Tiger was a super friendly man, who waited for me at every temple without any complaints and gave some extra information about the temples. The temples were all beautiful. Undiscribebly beautiful. With the highlight of the day the Ta Phrom temple, where the movie Tomb Raider was recorded with Angelina Jolie in the lead. Nature has literally grown through the temple walls over the years, so that the trees now hold the temple and vice versa.

More temples
The following days were also dedicated to temples, temples and even more temples. All so beautiful that I did not get bored for a moment. Even the dry heat could not keep me from climbing and admiring every next temple. The fourth day my driver suggested to visit Tonle Sap Lake. According to Tripadvisor, this turned out to be a huge tourist trap, which would cost me a lot of money. That’s why I talked this out of his head and asked what other interesting places there were to visit. According to him, the Cultural Village was fun for me. This is a kind of open air museum where all kinds of typical Cambodian scenes were imitated, such as a floating village, a Buddhist temple and a mosque. In addition, there was a wax museum that told something about Cambodian history and a garden with miniatures of important buildings in Cambodia. It made me laugh…. I could easily have missed this. At 10.00 am I was back in my hotel and I said goodbye to my driver. Time for a tasty vegan lunch, a massage and lazing by the pool.

Phnom Penh
The fifth day was marked by a long bus trip to Phnom Penh. Here I would meet my friend Soelan with her friend Jacolien, which I was really looking forward to. At the end of the day I arrived in this typical Asian city with a lot of traffic and pollution. Very different than Siem Reap. Luckily I had arranged a nice hotel with a small room, but a great roof terrace including jacuzzi. The next day I met Soelan and Jacolien for breakfast. Always super nice to meet friends or family in a place on the other side of the world. With a full stomach we arranged a tuk tuk to visit the Killing fields and the Tuol Sleng Prison. Not the best excursion, but something you have to see to get a better understanding of the history of Cambodia.

Killing fields
The visit to the Killing fields touched all of us deeply. Although there is just a littel visible of the horrors that took place there, I was deeply touched. An audio tour told the story of how the Khmer Rouge, led by Pol Pot, killed nearly a quarter of the Cambodian population between 1975 and 1979. And if murder was not bad enough, they were first terribly tortured at the former Tuol Svay Prey University in Phnom Penh, which in 1975 was converted into prison Tuol Sleng or S21. This building still looks largely like how the Khmer Rouge left it in 1979. I dare not even describe what you find here. The Khmer Rouge carefully documented each prisoner and also shows some of the photographs of the people who later ended up on the Killing fields. What an unimaginable slaughter has taken place here. Unfortunately, not the first and I’m afraid it won’t be the last. However, it does make me realize how free I am and what chances and opportunities I have to color my life in my own way.

Silk Island
The next day there was something lighter on the program. An excursion to Silk Island. This is a small island in the Mekong River, known for silk production. Not what you call an indispensable excursion, but it was nice to be out of the hustle and bustle of Phom Penh. After 45 minutes with a boat on the Tonle sap river, we got a tour on the island along a pagoda and a traditional village to finish at the Silk farm. Here we received a detailed explanation about the production of silk and the weaving of the fabrics. In the end it was of course the intention that we also bought a piece of silk, but we let this pass us by. When we returned to Phnom Penh we enjoyed lunch at restaurant David, where the noodles and dumplings were freshly prepared for us. Delicious!

Light and shadow
We wanted to finish the day with a drink in the jacuzzi on my roof terrace and then have something nice to eat. This only worked out slightly different. The jacuzzi was lovely and the drinks afterwards on the terrace of my hotel too. Only when we walked down the terrace to go to the restaurant, after 2 meters, I was violently deprived of my bag with telephone and glasses in it! We had already been warned a few times, but in a brief moment of unawareness they were able to strike. I had just hung my bag over my shoulder when I felt a jerk at the back. I thought I was stuck somewhere, so I gave a jerk back. Soon I noticed that I was being robbed, but I did not release the bag. Before I knew it I was pulled with my bag behind two thieves on a motorcycle. Eventually I had to let go and landed with my face on the asphalt. Luckily only my phone and glasses were in the bag and Soelan and Jacolien were with me to peel me off the asphalt. This was not how I imagined my trip to Cambodia would end. It started out so lightly, but unfortunately this casted a shadow over my journey.